Elektronický průvodce Ostrovem Korfu – Individuální výlety po ostrově

Z Kavosu do Agios Georgios po pobřeží

Přibližné mapy:
První část trasy: https://mapy.cz/s/2DA24 (cca 9km)
Druhá část trasy: https://mapy.cz/s/2DA5g (cca 3,8km)
Třetí část trasy (obtížnější): https://mapy.cz/s/2DAcF (cca 3,5km)
Třetí část trasy (jednodušší): https://mapy.cz/s/2DAdr (cca 6km)
Čtvrtá část trasy: https://mapy.cz/s/2DAfr (cca 4,2km)
Délka trasy: podle zvolené varianty buď cca 20,5km nebo cca 23km
Náročnost: Vyšší. Na trase sice není moc převýšení (jedno na začátku na mys Asprokavos do výšky 118 m./n.m. a druhé v jednodušší variantě nad mysem Megahoro 129 m./n.m.), ale je na ní několik přechodů přes skalnaté úseky, kde je potřeba hledat tu správnou cestu.
Místa přes které trasa vede: Kavos, mys Asprokavos, klášter Blessed Virgin Mary, pláž Arkoudilas, mys Arkoudilas, pláž Kanoula, pláž Agios Gordis, pláž Skalia, pláž Gardenos, mys Megahoro, ppláž a letovisko Agia Varvara, pláž Marathias, taverna Malibu, Agios Georgios – Argiradon
Koupání po cestě: ano

Tento výlet patří k mým oblíbeným a absolvoval jsem jej několikrát, je však trochu náročnější na podmínky. Tou hlavní je klidné moře a absence větru zvedajícího vlny, zaplavující některé části cesty. Ideální stav je v době odlivu a za klidného moře. Ale pojďme postupně po jednotlivých úsecích. Celá trasa je rozdělená na čtyři části, protože Mapy.cz neumí spojovat trasu tam, kde nemají zakreslenu cestu.
     První část začíná v letovisku Kavos, kam nás doveze Zelený autobus. Kavos je nejjižnějším letoviskem ostrova Korfu a je doménou převážně mladých Angličanů. V samotném letovisku není nic zajímavého, jediné co doporučím, pokud jste neudělali ještě před začátkem, tak v některém otevřeném obchodě se vybavit na cestu pitím a případně něčím k zakousnutí, protože po trase moc možností nebude, až v druhé části.
     Po výstupu z autobusu pokračujeme po silnici letoviskem až k bodu dva, kde odbočíme na menší cestu označenou směrovkou k ruinám kláštera. Po výstupu na mys Asprokavos (třetí bod) můžeme popojít ještě pár metrů stranou k vyhlídce, z které uvidíme v dálce ostrovy Paxos a Antipaxos. Pak nás čeká pár desítek metrů k ruinám starého kláštera z roku 1700 (čtyřka). Po jejich prohlídce pokračujeme zužující se lesní stezkou dokud se nedostaneme v bodu 5 na cestu, vedoucí k pláži Arkoudilas (šestka). Ta byla ještě před pár lety opuštěná, dnes už na ní, právě u cesty kterou přijdeme, jsou slunečníky a malé občerstvení. Naštěstí jich není mnoho a po pár metrech opět přechází v divokou pláž.
     Od této chvíle nás čeká poměrně dlouhá část, kde nebudeme potkávat moc lidí a ani téměř žádnou zástavbu a můžeme se kochat přírodou a skalisky nad pobřežím. U mysu Arkoudilas (bod sedm) nás může čekat první trochu obtížnější úsek, pokud jím budeme procházet za přílivu. Zem je tam totiž pokryta mazlavým jílovým podkladem s kameny, tak to někdy docela klouže a je potřeba si dát pozor abychom si nepřivodili nějaké zranění. Zajímavostí jsou kuželovité výstupky v pískovcových skaliskách u pobřeží. Po chvilce dojdeme k malému přístavu, kde kotví pár lodiček rybářů z okolních vnitro zemních vesniček a za ním následuje pláž s názvem Kanoula. Další pláž za ní je pojmenovaná Agios Gordis a u ní se nachází malý bar. Kousek dál potom mineme malý kostelík, který je obvykle zavřený a o něco dále končí i cesta, jdoucí rovnoběžně s pobřežím.
     Po pobřeží se však dá pokračovat dále a tato část trasy je zaznamenaná na druhé mapce pomocí měření vzdálenosti. Kolem dvanáctého bodu této části trasy projdeme přes malou pláž s názvem Skalia a někde kolem tohoto místa může být jeden kousek cesty, kde budeme muset projít pár metrů okolo skaliska vodou. Cestou se střídají kamenité úseky pobřeží s písčitými a nad pobřežím kolem sebe máme skaliska.
     Zhruba kolem pětadvacátého bodu této mapky pak začíná dlouhá písčitá pláž Gardenos, která končí u stejnojmenné vesničky. U této pláže se případně můžeme občerstvit v některé z taveren. Tady také končí druhý úsek trasy a máme na výběr, zda zvolíme jednodušší a delší trasu přes vnitrozemí, nebo budeme pokračovat po pobřeží.
     Pokud zvolíme jednodušší trasu, dojdeme do vesničky Vitalades (bod 2), na křižovatce u kostela odbočíme vlevo a hned na první odbočce opět vlevo. Po této cestě dojdeme nahoru k dalšímu kostelu a za ním pokračujeme dále po stejné cestě bez odbočení vlastně až k pláži Agia Varvara. Variantou je zhruba ve třetině (podle mapy je to na šesté odbočce vlevo) sejít dolů k moři u mysu Megahoro a opět pokračovat po pobřeží. Pláž před mysem je písčitá, stejně jako většina pláží v této části ostrova Korfu. U mysu je maličký přístav a za ním pak krátký úsek kamenitý, který už se celkem dá projít.
     V případě, že zvolíme z Gardenos obtížnější variantu trasy, projdeme nejprve kolem přístavu a za ním následuje část plná skalisek a ostrých kamenů různě přes sebe přeskládaných. Většinou se dá celkem snadno projít, nicméně jsou tam asi tři místa, kde to tak snadné není a chce to dost opatrnosti při zdolávání překážek. Mimo jiné i proto, že tudy moc lidí neprochází a kdyby se vám něco stalo, tak nějaká ta pomoc je dost daleko a hůře dostupná. Pokud tato místa překonáte, v závěru tohoto úseku ještě počítejte s kouskem, přes který se nejspíš budete muset přebrodit. Právě kvůli celému tomuto úseku je potřeba, aby bylo moře klidné a nebyly velké vlny, co se budou tříštit přes skaliska a kameny a znesnadňovat cestu. Po překonání posledních kamenů se vám otevře obvykle liduprázdná písčitá pláž u mysu Megahoro s malým přírodním přístavem. Za ním nás čeká ještě jeden kamenitý úsek, který však už je mnohem jednodušší.
     Po jeho překonání máme před sebou dlouhou pláž Agia Varvara na jejímž konci je českými turisty oblíbené letovisko s názvem Potamia, obvykle spíše však nazývané Agia Varvara. To už jsme v posledním úseku celé trasy a protože tady už opět vedou cesty a kopírují pobřeží, poslední úsek je zaznamenaný na samostatné mapce. Za letoviskem (bod dva) následuje pláž Marathias (třetí bod). Krom samotného okolí kolem letoviska Agia Varvara na obou zmíněných plážích můžete sem tam natrefit na nějaké ty nudisty, protože kolem není žádná zástavba. Na konci pláže Marathias je ještě jeden kamenitý úsek, ten však je ze všech nejsnáze překonatelný. A stejně jako předchozí popsanou trasu můžeme výlet zakončit ve skvělé taverně Malibu (bod pět) dobrou večeří a po ní se přesunout na zastávku autobusu, podle času buď u kapličky, nebo na křižovatce hlavní silnice, případně v Argyrades.